Vicepreședintele CJ, Claudia Gilia-președinte OFSD Dâmbovița a vorbit în cadrul conferinței de presă a PSD Dâmbovița despre motivarea deciziei Curții Constituționale a României prin care s-a stabilit existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Guvern şi DNA, generat de ancheta DNA asupra modului în care a fost adoptată OUG 13/2017.
Aprecierea oportunităţii adoptării unei ordonanţe de urgenţă constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, putând fi cenzurat doar prin controlul parlamentar, se arată în motivarea deciziei prin care Curtea Constituţională a României (CCR) a constatat că prin ancheta DNA privind OUG 13 a fost perturbată activitatea Guvernului: ”Doar Curtea Constituțională este abilitată să efectueze controlul asupra ordonanțelor simple sau asupra ordonanțelor de urgență ale Guvernului și nicio altă autoritate publică, în speță: DNA, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție , neavând competența materială în acest domeniu. Curtea Constituțională a stabilit, a statuat tot la rangul de principiu în această decizie că membrii Guvernului beneficiază conform Constituției ca și parlamentarii de imunitate parlamentară, imunitate care vizează actul decizional de legiferare … Curtea a statuat un principiu fundamental, faptul că niciun ministru nu poate fi tras la răspundere pentru opiniile politice sau acțiunile exercitate în vederea elaborării și redactării unui act normativ cu regim de lege… Exonerarea de raspundere pentru activitatea de legiferare este o garantie a exercitarii mandatului fata de eventuale presiuni sau abuzuri ce s-ar comite Impotriva persoanei care ocupa functia de parlamentar sau de ministru, imunitatea asigurandu-i acestuia independenta, libertatea si siguranta în exercitarea drepturilor si a obligatiilor ce Ii revin potrivit Constitutiei si legilor statului. De asemenea Curtea a statuat un principiu fundamental, cu privire la oportunitatea adoptării ordonanțelor de urgență sub aspectul deciziei legiferării, constituie un atribut exclusiv al legiuitorului delegat, care poate fi cenzurat doar în condițiile prevăzute expres de Constituție, respectiv doar pe calea controlului parlamentar(…). Așadar, doar Parlamentul poate decide soarta actului normativ al Guvernului, adoptând o lege de aprobare sau de respingere… Curtea constată că nicio altă autoritate publică, aparținând altei puteri decât cea legislativă, nu poate controla actul normativ al Guvernului din perspectiva oportunității actului de legiferare”a declarat Claudia Gilia-președinte OFSD Dâmbovița
În opinia CCR, prin decizia procurorului de începere a urmăririi penale în acest caz s-a încălcat principiul separaţiei puterilor în stat.