Se poate spune că avem un sistem educaţional învechit. O pot spune studenţii care sunt nevoiţi să facă mastere în strainatate. O pot spune şi elevii care sunt îmbuibaţi de teorii şi lipsiţi de practică. Dar asta nu e un lucru nou. Totul a luat amploare pe baza unuei crize care a devenit vizibilă. Cu posturi tv îmbrâcsite de dezbaterea slabei promovabilităţi la BAC, cu presa care reacţionează zgomotos, se creeaza, parcă, o confuzie generală, o panica folosta ca perdea de fum. Faptul că se vehiculează întrebări legate de cauzele unei promovababilităţi atât de mici, căutarea de explicaţii prin întrebări adresate politicienilor evazivi, pseudo-statisticile şi inspectiile şcolare nu rezolvă nimic. Sau, mai bine zis, se caută în locul greşit. Şcoala, în concepţia lui Bourdieu, nu este o instituţie inocentă de transmitere a culturii universale. Adică, universalitatea elevilor este iluzorie, fiind înlesnite mai degrabă inegalităţile dintre elevi pe baza raporturilor diferite de putere. În prezent, şcoala îmi pare total neputincioasă. Nu cred că lipsa profesorilor slab pregatiţi, nici chiar sistemul învechit, sunt relevante în situaţia de faţă. O privire de ansamblu ar gasi alte puncte nevralgice în educaţie, cum ar fi lipsa de motivaţie a elevilor, posibilităţile de angajare şi posibilităţile financiare de a continua studiile şamd.
Acum doi ani, eleva fiind, constatam cu stupoare că fiecare generaţie care ne urma era din ce în ce mai slab pregatită. Profesorii erau, în schimb, aceiaşi, materiile la fel. Pe de alta parte, o decizie precum cea a Univiersitatii din Apollonia din Iaşi, aceea de a primi studenţi fără diploma de BAC, este absurdă. Nu trebuie impusă o nouă ordine pe baza unor rezultate slabe. Se priveste cu un fatalsim nepereche, tipic, care ne paralizează sau ne face să scadem standardele?Drama, însă, nu constă în rezultatele dezastruoase la BAC, ci în imposibilitatea găsiirii unui loc de muncă după terminarea studiilor, imposibilitatea de a intra pe piaţa muncii, lipsa de perspective. Aceasta este adevarata problemă, pe care toate ministerele, nu numai cel al Educaţiei, ar putea să o rezolve.